Et sentralt formål med en smak- eller produkttest er: Å redusere usikkerheten.
Enten ved nye produkter eller ved oppgradering av eksisterende. Vi benytter to hovedmetoder ved smak og produkttester:
Vi har et panel med ca. 500 familier.
Når vi benytter panelet, leveres testproduktet til familiene som bruker det som en del av sin vanlige husholdning. Dette er metoden som ligger tettest opp til "virkeligheten".
Vi har tre testlokaler;- i Oslo, Stavanger og Trondheim. Alle har fullt utstyrt kjøkken.
Testlokalet bruker vi f.eks når det er viktig at vi har kontroll med gjennomføringen, når produktet bare finnes i bulk, etc.
Her kan produktet ditt vises og smakes på. Du kan også teste møbler, klær, emballasje, osv.
Vi har testet produkter i alle kategorier;- dagligvarer, klær, møbler, biler etc. tusenvis av dagligvarer er testet.
Ved hver ny test sammenlignes testverdige testverdiene med snittverdier for samme kategori, f.eks. middager sjokolade, is, snacks, pastiller, kaffe, pålegg, pizza, cerealier, osv.
På den måten ser man hvordan testproduktet scorer i forhold til til gjennomsnittet for kategorien.